Kas par attālināto darbu jāzina Latvijas uzņēmējiem?
Attālinātā darba izplatība Latvijas uzņēmumu un valsts iestāžu darbībā kļuva aktuāla Covid-19 pandēmijas laikā, un šodien šīs darba formas efektivitāte ir arvien vairāk apspriesta gan sabiedrībā, gan darba devēju un darba ņēmēju vidū. Par produktīvākajiem attālinātā darba formātiem eksperti un uzņēmumu pārstāvji dalīsies pieredzē Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) rīkotajā vebinārā 26. septembrī.
“Latvijā ir aizvien vairāk piemēru gan publiskajā, gan privātajā sektorā, kas apliecina, ka prasmīgi uzturēts attālinātā darba modelis var sniegt būtiskus ieguvumus. Taču tādu izveidot nav vienkārši, jo attālinātajam darbam ir daudz dažādu, tostarp negatīvu aspektu, kurus nedrīkst neņemt vērā. Tādēļ vēlamies dalīties ar veiksmīgiem piemēriem un rosināt uzņēmējus padomāt par to, kurus hibrīddarba elementus būtu racionāli ieviest un kā uzlabot strādājošo labbūtību,” skaidro Latvijas darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektors Kaspars Gorkšs.
LDDK rīkotajā bezmaksas vebinārā “Digitālā pēcpusdiena. Attālinātais darbs – priekšrocības un izaicinājumi” 26. septembrī no pulksten 13.00 līdz 15.00 eksperti stāstīs plašāk par to, kas ir efektīva attālinātā darba modeļa pamatā, kādi procesi un normatīvie dokumenti ir būtiski, kādas tehnoloģijas izmantot, tāpat vairāku uzņēmumu pārstāvji dalīsies ar savu pieredzi attālinātā darba organizēšanā. Reģistrācija joprojām ir atvērta konfederācijas tīmekļa vietnē www.lddk.lv.
Covid-19 pandēmija veicināja normatīvo aktu sakārtošanu
2020.gadā, kad Covid-19 pandēmijas dēļ tika pieņemti pārvietošanās ierobežojumi, attālinātais darbs jau bija kļuvis tik aktuāls, ka tā regulēšanai bija nepieciešami valsts līmeņa normatīvie akti. Kopš 2020.gada 1.jūlija attālinātā darba definīcija ir noteikta Darba aizsardzības likuma 1. panta 20. punktā: “[Tas ir] tāds darba izpildes veids, ka darbs, kuru nodarbinātais varētu veikt darba devēja uzņēmuma ietvaros, pastāvīgi vai regulāri tiek veikts ārpus uzņēmuma, tai skaitā darbs, ko veic, izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.”
Tāpat normatīvajos aktos ir aprakstīti darba devēju un strādājošo pienākumi, veicot darbu attālināti. Darba devējs jebkurā gadījumā ir atbildīgs par savu darbinieku drošību un veselību darbā, par nepieciešamajām mācībām un instruktāžu. Proti, arī strādājot attālināti ir jāievēro darba aizsardzības, elektrodrošības, drošības tehnikas, darba higiēnas un ugunsdrošības, u.c. noteikumi.
Praksē tas nozīmē, ka cilvēkam ir jāsadarbojas ar savu darba devēju un regulāri jāinformē par tiem attālinātās darba vietas apstākļiem, kas var ietekmēt viņa drošību un veselību. Lielākoties tiek prasīts nosūtīt “mājas biroja” un izmantotās tehnikas foto, video vai arī aizpildīt pašnovērtējuma anketu.
Visbūtiskākais – uzticēšanās un sadarbība starp darba devēju un darbiniekiem
Visi eksperti, kuri piedalīsies LDDK vebinārā, ir vienisprātis, ka attālinātais darbs būs veiksmīgs tikai tad, ja starp darba devēju un darbiniekiem būs uzticēšanās un sadarbība. Turklāt vadītājiem ir jādomā ne tikai par precīzu darba uzdevumu formulēšanu, bet arī par savas komandas saliedēšanu, plānojot papildu motivācijas pasākumus klātienē, piemēram, kopīgas pusdienas.
Rīgas Stradiņa universitātes Darba drošības un vides veselības institūta direktors Ivars Vanadziņš darba devējus aicina pievērst lielāku uzmanību attālināti strādājošu darbinieku emocionālai veselībai un labsajūtai. Iepriekšējos gados veiktie pētījumi atklāj, ka attālinātā darba izolētība var radīt paaugstinātu trauksmi, bezmiegu u.c. Tas var būt viens no iemesliem, kādēļ cilvēki labprātāk atgriežas darbā birojā.
Bezmaksas vebināri, kurus LDDK rīko sadarbībā ar “BusinessEurope”, notiks līdz pat novembrim – katra mēneša ceturtajā ceturtdienā, turklāt novembrī būs papildu vebinārs. Katru reizi ir divas sesijas – “Zaļie rīti” no pulksten 10.00 līdz 12.00 ir veltīti klimata un ilgtspējīgas zaļās pārejas tematiem, “Digitālās pēcpusdienas” no pulksten 13.00 līdz 15.00 – tematiem, kas saistīti ar digitālo transformāciju.
Lai pieteiktos bezmaksas vebināriem, LDDK biedriem jāseko informācijai LDDK tīmekļa vietnē lddk.lv. Tos varēs vērot LDDK “Facebook” kontā tiešsaistē. Reģistrējoties dalībnieks saņem piekļuvi tiešsaistes saitei un var izmantot iespēju uzdot sev interesējošos jautājumus lektoriem. Šā un citu vebināru ierakstus var noskatīties LDDK kontā vietnē “YouTube”.
Vebināru cikls tiek organizēts Eiropas Komisijas projekta “Latvijas darba devēji zaļajai un digtālajai pārejai” (projekta ID: 101102266 (LDDK_GDT) ietvaros. Tā galvenais mērķis ir LDDK atbalsts ES sociālā dialoga rezultātu ieviešanai Latvijā un atbalsts nozarēm digitālās un zaļās pārejas un pielāgošanās procesiem. Šim projektam ir trīs galvenās aktivitātes: digitalizācijas ieviešana darba vidē, atbalsts nozarēm zaļajā pārveidē, kā arī – komunikācija par ES sociālā dialoga rezultātiem. Plašāk ar projekta mērķiem un aktivitātēm var iepazīties šeit.
Projekts tiek īstenots no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 28. februārim. Tā asociētais partneris ir “BusinessEurope”.
Projekta ietvaros īstenoto aktivitāšu ieguvēji būs LDDK biedri, 100 nozaru līderi – uzņēmumi, kas nodarbina vairāk nekā 50 darbiniekus – un 59 nozaru un reģionālās uzņēmēju asociācijas un federācijas, kas nodarbina 44% no visiem Latvijas darba ņēmējiem.
Paustie viedokļi un uzskati ir tikai un vienīgi autora(-u) viedokļi, un tie ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas viedokļus un uzskatus. Ne Eiropas Savienība, ne piešķīrēja iestāde par tiem nevar uzņemties atbildību.