Jaunumi

Darbinieku testēšanai darbavietās ir jābūt darba devēja izvēlei un darbinieka līdzatbildībai

29. Novembris, 2021

Lai nepieļautu infekcijas izplatīšanos darba vietās, klātienē strādājošo darbinieku Covid-19 testēšanai ir jābūt uzņēmuma darba drošības protokola sastāvdaļai, nevis obligātam pienākumam, uzsver Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK).

Šobrīd nav skaidra rīcības plāna par to, kā nodrošināt obligāto testu pieejamību uzņēmumiem. Darba devēji uzskata, ka vispirms jābūt izstrādātai konkrētai sistēmai, jāgarantē savlaicīga testu piegāde un jābūt skaidrām vadlīnijām, kā šo procesu organizēt, ja šādu prasību tomēr ievieš.

Lai nodrošinātu epidemioloģiski drošu darba vidi un izvairītos no infekcijas izplatības, kas radītu riskus saimnieciskās darbības apturēšanai, daļa darba devēju pēc nepieciešamības jau veic darbinieku testēšanu, meklējot papildu līdzekļus savos budžetos.  Jau šobrīd katram darbiniekam ir pienākums, ierodoties darba vietā, rakstveidā apliecināt, ka tam nav saslimšanas pazīmju vai nav pienākuma ievērot mājas karantīnu vai pašizolāciju. Esošajā apliecinājumā varētu iekļaut arī papildu atzīmi par Covid-19 antigēna paštesta izmantošanu.

Valsts pretimnākšana, nodrošinot apmaksātus testus, ir apsveicama. Darba devēji šādu valsts atbalstu gaidīja jau tad, kad valstī bija zema vakcinācijas aptvere, bet bija nepieciešams risinājums, lai izvairītos no jauniem ierobežojumiem. Lai tomēr nodrošinātu darbības nepārtrauktību un pielāgotos apstākļiem, šobrīd daudzi uzņēmumi jau ir izveidojuši savam uzņēmumam atbilstošāko drošas darbības modeli, tāpēc nevajadzētu radīt papildu slogu ar jaunām obligātām prasībām, bet gan radīt atbalsta sistēmu, lai nodrošinātu vismaz valsts apmaksātus testus.